The Firearms Forum banner

Husqvarna Revolver

17K views 22 replies 9 participants last post by  Fatstrat  
#1 · (Edited)
Groeten,

Hopelijk heb ik in het juiste forum gepost. Zo niet, accepteer dan mijn excuses en verplaats het naar het juiste forum.

Ik heb een revolver die eerst van mijn grootvader was en daarna van mijn vader. Hij is gekamerd voor .22, 6 schots, Double Action. Hij heeft een achthoekige loop van 4 inch. Overeenkomende serienummers op loop, uitwerperstang, cilinder en frame. De grip is van geruit hout (misschien walnoot).

Onder de naam van de fabrikant (op het frame) staat een 4-cijferig nummer (6404) en de letters "PTB". Aan de tegenovergestelde kant van het frame staat mogelijk het serienummer: L nr. 1976.

Dit was het eerste handwapen dat ik leerde schieten (leeftijd 8). De laatste keer dat het pistool werd afgevuurd was ergens in 1977. De slagpin ontbreekt. Hij zat aan de hamer.

Ik zou graag (1) aanvullende informatie willen, of in ieder geval een paar websites die informatie geven (ik heb talloze zoekopdrachten gedaan) en (2) een geschatte waarde. Ik begrijp de moeilijkheid om een waarde te geven, omdat u het handvuurwapen niet heeft en de staat niet kunt vaststellen op basis van alleen mijn bericht.

Bedankt voor uw hulp.

Attachments

#2 ·
Dat lijkt de standaard 7,5 mm Model 1887 Zweedse dienstwapenrevolver te zijn. Ze werden gemaakt door Nagant in België en door Husqvarna in Zweden. Ik kan geen enkele aanwijzing vinden dat er een .22 kaliber versie was. De 1976 is een legerinventarisnummer. Het serienummer is 6404, maar de uitwerperstangbehuizing is niet bijpassend. Het pistool is opnieuw geblauwd.

Duizenden van die revolvers werden als overtollig verklaard en in de late jaren 1950 en vroege jaren 1960 in de VS geĂŻmporteerd, tegelijkertijd met de Zweedse 6,5 mm geweren en karabijnen.

Ik zou de revolver zorgvuldig onderzoeken om te zien of hij in dit land mogelijk is omgebouwd naar .22, aangezien de juiste 7,5 mm munitie zeer schaars was.

Jim

#3 ·
Ik begin te denken dat je een zeer schaarse revolver hebt. Husqvarna Arms Factory, Zweden, maakte in 1877 een Nagant-revolver (7,5 mm) voor het Zweedse leger en produceerde deze tot 1905. Mijn referentie, Pistols of the World, luidt: "Er zijn ook meldingen geweest van .22 randvuurversies, maar er wordt vermoed dat dit latere conversies waren - misschien voor trainingsdoeleinden - en niet "fabrieksorigineel" einde citaat. Ik kan geen andere verwijzing vinden naar deze wapens die in .22 randvuur zijn gemaakt. Dus, is je revolver een origineel uit de fabriek of een latere conversie door Husqvarna, ongeacht dat, er lijken er maar heel weinig van te zijn. Trouwens, de Nagant-revolvers werden in vele smaken gemaakt voor verschillende landen, omdat het een Nagant-ontwerp is, betekent niet dat het een Russische Nagant is, dat was een unieke gasafdichtingsrevolver gemaakt voor de Russen. Je revolver toont wel de Nagant-familielijn.

#4 · (Edited)
Ik kan geen enkele indicatie vinden dat er een .22 kaliber versie was. De 1976 is een inventarisnummer van het leger. Het serienummer is 6404, maar de uitwerperstangbehuizing is niet correct. Het pistool is opnieuw geblauwd.

Jim
Bedankt Jim.

Het is .22 kaliber. Wat betreft het opnieuw blauwen----ik heb daar geen kennis van. Ik weet dat het sinds 1961 niet meer is gebeurd.

#5 ·
Ik begin te denken dat je een zeer schaarse revolver hebt. Husqvarna Arms Factory, Zweden, maakte in 1877 een Nagant-revolver (7,5 mm) voor het Zweedse leger en produceerde deze tot 1905. Mijn referentie, Pistols of the World, leest "Er zijn ook meldingen geweest van .22 randvuurversies, maar er wordt vermoed dat dit latere conversies waren - misschien voor training - en niet "fabrieksorigineel" einde citaat. Ik kan geen andere verwijzing vinden naar deze wapens die in .22 randvuur worden gemaakt. Dus, is uw revolver een origineel uit de fabriek of een latere conversie door Husqvarna, ongeacht dat er maar heel weinig van zijn. Trouwens, de Nagant-revolvers werden in vele smaken gemaakt voor verschillende landen, want het is een Nagant-ontwerp betekent niet dat het een Russische Nagant is, dat was een unieke gasafdichtingsrevolver gemaakt voor de Russen. Uw revolver toont de familie Nagant-lijn.
Bedankt RJay. Het is een randvuur. Wat de afstamming betreft, ik geloof dat dit pistool als betaling voor een schuld aan mijn grootvader is gegeven. De persoon die het pistool gaf, diende in het Amerikaanse leger in het Europese theater. Nadat de slagpin brak, werd het pistool in de bodem van de wapenkast gepakt. Mijn moeder was aan het schoonmaken en gaf me het pistool tijdens mijn laatste bezoek. Heeft u enig idee waar ik bevestiging kan krijgen van uw informatie? Bedankt.

#6 ·
Ik weet niet of het Zweedse leger deze revolvers in kaliber 22 heeft laten maken, maar ik zag advertenties in het vintage "American Rifleman" magazine uit de jaren 50 voor 22 kaliber versies. Misschien gebeurde het tegelijkertijd met de conversie van de Zweedse Browning 1903's van 9mm Browning Long naar 380 ACP.

Eddyg, je foto's laten het eruitzien alsof dit pistool is geplateerd met chroom of helder nikkel. Is dat daadwerkelijk het geval?

#9 · (Edited)
Ik herinner me de advertenties van de American Rifleman met geĂŻmporteerde .22 Zweedse Nagants. Maar ik heb er nog nooit een onderzocht om te zien of het een nieuwe .22 cilinder of een gebuste 7,5 cilinder had. Het is hoogstwaarschijnlijk een echte Zweedse militaire uitgave. De nikkelafwerking is echter verdacht en vermindert de waarde.

Als er niets anders is, zou ik de slagpin laten repareren zodat hij gebruikt kan worden om mee te schieten.

Mijn schatting van de waarde (hier in de buurt) ligt in de range van $100,00 tot $200,00. Als het een originele afwerking had en het kon worden geverifieerd dat het in .22 kaliber was uitgegeven, dan zou ik de prijs schatten in de range van $500,00 tot $600,00.

#10 ·
Ik geloof dat de wapens in de fabriek zijn omgebouwd als "Trainingswapens", maar het wapen is gerepareerd, een { die uitwerperstang is een modificatie { en momenteel is hij onbruikbaar { gebroken slagpin }}, ik geloof ook dat de nikkelafwerking aftermarket is. Dus hoewel het een zeer zeldzaam wapen is, is de waarde minimaal. Ik zou het laten repareren en het als erfstuk bewaren.

#13 ·
Ik weet dat deze thread oud is, maar ik dacht dat ik ook even zou reageren, want ik heb ook precies dezelfde Husky-revolver en de mijne is ook omgebouwd naar 22 randvuur. Mijn grootvader gaf me deze revolver samen met vele andere geweren en pistolen die hij tijdens zijn drie tours in de Tweede Wereldoorlog naar huis stuurde. De Husky die ik heb, is in bijna perfecte staat en wordt regelmatig door mijn zoon op de schietbaan gebruikt. Ik zou graag meer willen weten over deze revolver en wil ook graag de waarde ervan weten! Ik ben nieuw op deze site, maar ik zou meer dan blij zijn om er een paar foto's van te plaatsen als iemand op dit bericht reageert!

#15 ·
Het is eigenlijk een zeer nauwkeurig pistool, voor een 22 lr is het verbazingwekkend luid. Het geluid dat het maakt, overstemt de meeste andere pistolen met kleine boring die ik bezit! Ik kan je vertellen dat alle andere revolverfabrikanten zouden moeten leren van Husky's trekkeractie, want het is de soepelste revolveractie die ik ooit heb geschoten. Ik wou echt dat het in het originele kaliber was gebleven, zelfs als het moeilijk te vinden is, ik heb veel zeldzame geweren en pistolen, dus het produceren van mijn eigen munitie zou geen probleem zijn. Ik kan je vertellen dat het erg kieskeurig is over het type munitie dat het leuk vindt. Het zal elke 22lr met uitstekende precisie schieten, maar bij de meeste typen zal ik uiteindelijk twee tot vier patronen niet afvuren. Ik heb ontdekt dat Remington thunderbolts de missers echt verminderen tot misschien één op een dozijn patronen. Ik heb met de hamer gewerkt om hem betrouwbaarder te maken en hij is enorm verbeterd sinds ik begon. Ik heb me vaak afgevraagd of er een manier is om het pistool terug te krijgen naar zijn originele kaliber, maar ik heb het gevoel dat de trekken zijn verminderd toen de loop werd gevoegd. Ik zou graag wat foto's ervan plaatsen, maar ik heb moeite om uit te vinden hoe dat moet!

Attachments

#17 · (Edited)
Dat is een mooi uitziend pistool voor een 100+ jaar oude 22. Het is zeker niet zoals een andere 22 die je op de schietbaan zult zien.

Ik weet niet waarom het zo luid zou zijn. De soepelheid van de actie is waarschijnlijk te wijten aan het soort handmatige passing en polijsten dat je tegenwoordig alleen op op maat gemaakte pistolen vindt.

De missers die je krijgt, klinken meer als een probleem met het pistool dan met de munitie. Je zou een nieuwe vraag kunnen proberen te plaatsen in de forums voor Techniek of 22 Rimfire. Een foto van de achterkant van de cilinder en van de slagpin zou daarbij helpen - slijtage aan een of beide zou het probleem kunnen zijn.

En bedankt voor de moeite om foto's te plaatsen. Veel mensen komen er nooit achter!

P.S. - Het zou goedkoper zijn om een andere in het originele kaliber te kopen dan deze te laten ombouwen. Er lijkt nauwelijks iemand te zijn die dat soort werk nog doet, voor zover ik weet. Maar het heeft ook niet veel zin; de originele munitie (7,5 mm Nagant) wordt nog steeds gemaakt door Fiocchi, maar in kleine hoeveelheden en tegen hoge prijzen. Het zit in dezelfde klasse als 32 S&W Long, dus als je een oude Colt Police Positive 32 of een S&W 32 Regulation Police schiet, weet je hoe het is.

#18 ·
Deze pistolen werden in de jaren vijftig per boot aangevoerd en verkocht voor ongeveer $25. Ze waren vrij populair, aangezien er ook veel overtollige munitie werd binnengebracht en zeer goedkoop werd verkocht. Toen de munitie opraakte, nam de interesse in de wapens af, en hoewel ze redelijk goed gemaakt zijn, wekten ze geen interesse meer bij verzamelaars nadat de schutters ze hadden opgegeven. Ik zie ze in uitstekende staat aangeboden voor ongeveer $125 op verschillende wapenshows. Een vriend had er drie in bijna nieuwstaat en legde ze maandenlang te koop op zijn wapenshowtafel. Uiteindelijk verkocht hij er een voor $100 en gaf de andere twee weg. Die .22-conversies zijn mogelijk gedaan door wapensmeden hier in de VS nadat de munitievoorraad opraakte.

#19 ·
Wauw. Ik heb twee verschillende websites bekeken die dit soort wapens verkopen en vond 3 van deze revolvers te koop - een 22 voor $500 en twee 7.5's, elk voor $600. En een van de 7.5's was een wapen met 0% afwerking. Ik denk dat het het soort dingen is dat veel beter verkoopt op de nationale markt dan op een gewone wapenshow. Het laat maar zien wat voor koopjes je lokaal kunt vinden.

#23 ·
Ik heb mijn Husky naar de drie verschillende wapenwinkels in mijn omgeving gebracht en geen van hen kon me vertellen wat ik had! Ik kwam erachter door online onderzoek te doen.
Dit is de reden waarom het internet een uitkomst is geweest voor wapenliefhebbers. Nog niet zo lang geleden was dit de normale procedure om meer te weten te komen over oude wapens. Bezoek de bibliotheek en sleep ze rond naar wapenwinkels en wapenshows om informatie te vinden.
Het echt slechte deel was dat als je op zoek was naar een waarde-inschatting en iemand vond die beweerde het te weten. De kans was groot dat hij je de 50% (op zijn best) van de waarde van de wapenwinkel koperprijs zou geven. Ik kan niet beginnen te tellen hoe vaak dit mij is overkomen.
Dus onthoud. Wanneer je naar de wapenwinkel gaat voor informatie, vertrouw dan NOOIT hun waarde-inschattingen. De waarde die je waarschijnlijk krijgt, is een "wat het hem waard is"-waarde. Zodat hij zijn investering bij wederverkoop kan verdubbelen.