The Firearms Forum banner
Status
Not open for further replies.

Headspace uitleggen

86K views 90 replies 50 participants last post by  gdmoody  
#1 ·
Ik heb deze term in een aantal handleidingen gezien, Headspace van een .45 ACP-patroon, die headspaces vanaf de mond van de huls, maar heb nooit begrepen wat het betekende. Kan iemand het me in begrijpelijke termen uitleggen, wat het betekent en specifiek de relevantie ervan voor het herladen van .45ACP? Bedankt op voorhand.

Save
#2 ·
Headspace is de afstand van de kop van de patroon tot het vlak van de bout. Als er niet genoeg ruimte is, werkt het pistool niet. De bout sluit niet, of (in het geval van een revolver) draait de cilinder niet helemaal. Dit is "te weinig headspace".

Wanneer de patroon wordt afgevuurd, voordat de kogel begint te bewegen (denk aan de wet van traagheid - wat in rust is, heeft de neiging om in rust te blijven, en hoe meer massa het heeft, hoe moeilijker het is om in beweging te zetten) zet de lichtere messing huls eerst uit totdat deze de kamerwand raakt, en dan wordt deze naar achteren geslagen totdat deze de bout raakt (of, in het geval van een revolver, het terugslagschild). Zodra dit is gebeurd, kan de huls niet meer bewegen, en het enige dat kan bewegen is de kogel, dus begint deze eindelijk naar voren te bewegen. Als de afstand tussen de kop en het boutvlak (of terugslagschild) te groot is (dit wordt aangeduid als overmatige headspace) moet de huls verder gaan voordat deze stopt, waardoor deze meer snelheid en meer druk kan opbouwen voordat deze inslaat, wat schade aan het pistool kan veroorzaken. Ook, als de headspace overmatig is, is de slagpin mogelijk niet lang genoeg om de slaghoed te laten ontbranden, en heb je misfires.

Patronen "headspace" in verschillende gebieden, afhankelijk van het ontwerp van de patroon.

Velgpatronen headspace op de velg. Daarom kun je zowel 38 als 357 gebruiken in een 357 revolver. De 38's die korter zijn, doen er niet toe, aangezien de velg op dezelfde plek zit op beide patronen.

Belted magnums headspace op de riem. Ze werken hetzelfde als een velgpatroon, in die zin dat als de huls iets te kort is, het niet uitmaakt, aangezien de riem altijd op dezelfde plaats zit.

Bottlenecked rimless patronen headspace op de schouder. Net als bij de belted hulzen maakt het niet veel uit als de totale lengte iets te kort is, zolang de schouder niet naar voren is geblazen of naar achteren is geduwd.

De laatste groep zijn de straightwalled rimless patronen. Ze headspace op de mond. 45 ACP, 9mm, 40 S&W, etc. Als je in de kamer van de meeste moderne pistoolpatronen kijkt, zie je daar een kleine "stap". Dit geeft de hulsmond ergens om te zitten. Zonder dit, aangezien de huls rimless is, zou de hele patroon door de kamer kunnen vallen. Omdat ze op de mond headspace, is de totale lengte van de patroon cruciaal. Te lang en de bout sluit niet (te weinig headspace) en te kort en de patroon gaat te ver naar voren in de kamer (overmatige headspace).

Sommige van de oudere revolvers hebben deze stap niet. De cilinder is recht doorboord. Er is geen behoefte aan de stap, omdat ze op de velg headspace. De meeste moderne revolvers hebben deze stap echter wel, maar het is meer een veiligheidskwestie dan voor headspace. De stap staat je niet toe om een 357 in een 38 special te kammeren. Zonder de stap zou er een kunnen passen, met desastreuze gevolgen.

#89 ·
Headspace is de afstand van de bodem van de patroonhuls tot het patroongat. Als er niet genoeg ruimte is, functioneert het pistool niet. De grendel sluit niet, of (in het geval van een revolver) draait de cilinder niet helemaal. Dit is "te weinig headspace".

Wanneer de patroon wordt afgevuurd, voordat de kogel begint te bewegen (denk aan de wet van traagheid - wat in rust is, heeft de neiging om in rust te blijven, en hoe meer massa het heeft, hoe moeilijker het is om in beweging te zetten) zet de lichtere messing huls eerst uit totdat deze de kamerwand raakt, en dan wordt deze naar achteren geslagen totdat deze de grendel raakt (of, in het geval van een revolver, het terugslagschild). Zodra dat is gebeurd, kan de huls niet meer bewegen, en het enige dat kan bewegen is de kogel, dus die begint eindelijk naar voren te bewegen. Als de afstand tussen de bodem en de grendel (of terugslagschild) te groot is (dit wordt aangeduid als overmatige headspace), moet de huls verder gaan voordat deze stopt, waardoor deze meer snelheid en meer druk kan opbouwen voordat deze inslaat, wat schade aan het pistool kan veroorzaken. Ook, als de headspace overmatig is, is de slagpin mogelijk niet lang genoeg om de primer te laten ontbranden, en heb je misfires.

Patronen "headspacen" in verschillende gebieden, afhankelijk van het ontwerp van de patroon.

Patronen met rand headspacen op de rand. Daarom kun je zowel 38 als 357 gebruiken in een 357 revolver. Dat de 38's korter zijn, maakt niet uit, aangezien de rand op dezelfde plek zit op beide patronen.

Patronen met riem magnum headspacen op de riem. Ze werken hetzelfde als een patroon met rand, in die zin dat het niet veel uitmaakt als de huls iets te kort is, aangezien de riem altijd op dezelfde plek zit.

Patronen zonder hals headspacen op de schouder. Net als bij de patronen met riem, maakt het niet veel uit als de totale lengte iets te kort is, zolang de schouder niet naar voren is geblazen of naar achteren is geduwd.

De laatste groep zijn de rechtwandige patronen zonder rand. Ze headspacen op de mond. 45 ACP, 9mm, 40 S&W, etc. Als je in de kamer van de meeste moderne pistoolpatronen kijkt, zie je daar een klein "stapje". Dit geeft de hulsmond ergens om te zitten. Zonder dat zou de hele patroon door de kamer kunnen vallen. Omdat ze op de mond headspacen, is de totale lengte van de patroon cruciaal. Te lang en de grendel sluit niet (te weinig headspace) en te kort en de patroon gaat te ver naar voren in de kamer (overmatige headspace).

Sommige van de oudere revolvers hebben deze stap er niet in. De cilinder is recht doorgeboord. Er is geen behoefte aan de stap, omdat ze op de rand headspacen. De meeste moderne revolvers hebben deze stap echter wel, maar het is meer een veiligheidskwestie dan voor headspace. De stap staat niet toe dat je een 357 in een 38 special chambert. Zonder de stap zou er een kunnen passen, met desastreuze gevolgen.
Bedankt, duidelijk, beknopt en grondig. Goed gedaan.

#4 ·
Voor het geval je het niet wist, de kop van de patroon is de achterkant. De voorkant, waar de kogel zit, is de mond, terwijl de achterkant, waar de markeringen zitten, de kop is. Daarom worden de markeringen "headstamps" genoemd. :)

Vele mensen verwijzen naar kogels als "koppen" of "kogelkoppen". Ze zitten fout.

#11 ·
Er zijn GEEN DOMME vragen, maar..... dit is het herlaadforum en er wordt aangenomen dat mensen die hier komen om het herladen geven. Zulke mensen moeten hun herlaadhandleidingen lezen. Alle bovenstaande info staat in de inleidende hoofdstukken van de herlaadhandleidingen. Ik dring er bij iedereen op aan om hun handleidingen te lezen en ze opnieuw te lezen totdat ze op zijn minst de termen grondig begrijpen, zo niet het proces en de

#80 ·
Er zijn GEEN DOMME vragen, maar..... dit is het herlaadforum en er wordt van uitgegaan dat mensen die hier komen om herladen geven. Zulke mensen moeten hun herlaadhandleidingen lezen. Alle bovenstaande info staat in de inleidende hoofdstukken van de herlaadhandleidingen. Ik dring er bij iedereen op aan om hun handleidingen te lezen en ze opnieuw te lezen totdat ze de termen, zo niet het proces en de "waarom's" van die processen grondig begrijpen. De stickies hierboven zijn ook een goede introductie als je tenminste een aantal van de termen begrijpt.

Degenen die hier komen om commerciële munitie te bespreken (en dat is prima) kunnen iets winnen door een herlaadhandleiding te kopen om een beter begrip te krijgen van zelfs commercieel gemaakte munitie. Ik raad de Hornady-handleiding aan, omdat deze heel goed uitlegt hoe munitie "werkt".

Een geĂŻnformeerde herlader/schutter is de eerste stap naar veiligheid bij het herladen en schieten.

LDBennett
Ik weet dat dit een oude post is, maar dit is een geweldig advies. Ik herlaad niet. Ik koop commerciële munitie. Ik lees graag herlaadhandleidingen en alle berichten van jullie over herladen. Ik heb zoveel geleerd dat ik nooit zou hebben geleerd.
Bravo LDBennet!

Save
#12 ·
Zoals altijd, goede reacties van Alpo en LD. Bedankt jongens dat jullie zo'n aanwinst zijn voor het forum. Had het niet gered zonder jullie hulp. Jullie hebben me vaak geholpen, en ik denk dat ik namens anderen spreek. BEDANKT, Joe

Save
#14 · (Edited)
Negatief. Ze zullen prima op de kleine lip passen. Hoe dan ook, zonder de moon clip moet je ze ofwel van voren eruit duwen met een potlood, ofwel van achteren eruit peuteren met je vingernagel of zakmes. Het echte doel van de moon clip is om de uitwerperster ze eruit te laten duwen.

Zeer vroege Colt 1917's hadden de lip niet en hebben de clips nodig om te werken. Webleys hebben geen lip, dus als je er een hebt die is geschoren, dan heeft deze ook clips nodig. Smith heeft echter vanaf het begin de lip gehad, en Colt stapte er binnen ongeveer de eerste zes maanden van de productie op over.

• Like
Reactions: oldfartrr
Save
#15 ·
Of je zou auto velg messing kunnen kopen en mini .45 colt patronen kunnen hebben die een echt dikke rand hebben (0,090" vergeleken met 0,060" van een normale revolverpatroon).

Save
#16 · (Edited)
Negatief. Ze zullen prima op de kleine lip passen. Hoe dan ook, zonder de moon clip moet je ze ofwel van voren eruit duwen met een potlood, of ze van achteren eruit peuteren met je vingernagel of zakmes. Het echte doel van de moon clip is om de uitwerperster ze eruit te laten duwen.

Zeer vroege Colt 1917's hadden de lip niet en hebben de clips nodig om te werken. Webleys hebben geen lip, dus als je er een hebt die is afgeschoren, heeft hij ook clips nodig. Smith heeft echter vanaf het begin de lip gehad en Colt stapte er binnen ongeveer de eerste zes maanden van de productie op over.
Dus het is negatief wat betreft de afstand van .45 acp in een revolver zonder een moon clip te gebruiken, zolang je (1) ze graag met je vingernagels of zakmes etc. eruit peutert en (2) je geen van de oude .45 acp Colt model 1917 revolvers schiet, die in miljoenen zijn gemaakt en wijdverspreid werden gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog, die niet met een afstand zijn gemaakt.

Bedankt voor de informatieve reactie, maar ik denk dat ik voorlopig bij mijn moon clips blijf.

#17 ·
Dus het is negatief wat betreft de afstand van .45 acp in een revolver zonder een moon clip te gebruiken, zolang je (1) ze graag met je vingernagels of een zakmes, etc. eruit pikt en (2) je geen van de oude .45 acp Colt model 1917 revolvers schiet, die in miljoenen zijn gemaakt en veel gebruikt werden tijdens de Eerste Wereldoorlog, die niet met een headspace zijn gemaakt.

Bedankt voor het informatieve antwoord, maar ik denk dat ik voorlopig bij mijn moon clips blijf.
Ze hebben er maar iets meer dan 150.000 gemaakt, geen "miljoenen". Ze hebben de "gladwandige" kamers slechts ongeveer de eerste zes maanden van de productie gemaakt. Wapens die nog niet waren uitgegeven, werden, toen ze overstapten, teruggestuurd naar Colt om nieuwe cilinders te laten plaatsen.

MAAR, je vraag was niet "moet je de clips gebruiken?", of "is het makkelijker om ze te schieten met de clips?", het was "Moet je de .45 acp niet moonen om hem in een revolver te headspacen?" Dus, ik heb die vraag beantwoord. NEE, dat hoeft niet.

Save
#19 · (Edited)
Zoals Tim heb ik dit op veel plaatsen gelezen en zoals LD suggereerde, wordt dit in zekere mate besproken in de meeste herlaadhandleidingen...maar...Alpo's uitleg is zo helder dat er bijna geen verwarring in zit. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik iets miste bij het lezen van de herlaadhandleidingen...nu heb ik het gevoel dat ik de betekenis echt heb begrepen!

BEDANKT ALPO!!!!

Save
#73 ·
Net als Tim heb ik dit op veel plaatsen gelezen en zoals LD suggereerde, wordt dit in zekere mate besproken in de meeste herlaadhandleidingen...maar...Alpo's uitleg is zo beknopt dat er bijna geen verwarring in zit. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik iets miste bij het lezen van de herlaadhandleidingen...nu heb ik het gevoel dat ik de betekenis echt heb begrepen!

BEDANKT ALPO!!!!
Ik moet zeggen dat ik het al eerder heb gelezen, het Hornady-boek heb, een paar andere, maar zijn bericht was uitstekend en het punt over welk deel van de huls de kop is, was iets dat het licht voor mij deed aangaan.

#21 ·
Als de .45 acp op de mond van de patroon is geplaatst, heb ik dan gelijk dat het krimpen ervoor kan zorgen dat de patroon te ver naar voren schuift zonder aan de lip te blijven haken? Ik heb een Lee factory crimp gebruikt op mijn .45 acp en ben geen probleem tegengekomen. Nu ben ik grondig in de war, want wat ik net las, vertelt me dat ik een probleem zou moeten hebben. Wat mis ik hier?

#22 ·
Als de .45 acp op de mond van de patroon is geplaatst, heb ik dan gelijk als ik denk dat het crimpen de patroon te ver naar voren kan laten glijden zonder op de lip te haken? Ik heb een Lee factory crimp gebruikt op mijn .45 acp, en ik ben geen probleem tegengekomen. Nu ben ik grondig in de war, want wat ik net heb gelezen, vertelt me dat ik een probleem zou moeten hebben. Wat mis ik hier?
Een taper crimp lijkt in niets op een roll crimp, ik denk altijd graag aan een taper crimp als een "squeeze" om tot de uiteindelijke afmeting te komen, het verwijdert eigenlijk alleen de flare van het zetproces meer dan wat dan ook.

• Like
Reactions: mnsteveS
Save
#23 ·
Bluesea, het hangt echt van het pistool af.

Ik gebruik de Lee Factory Crimp Die op mijn 45 ACP's. Ik heb er geen problemen mee in mijn 1911's. Ik kan ze ook afvuren zonder de moon clips in mijn 1917, 1937 en 625 Smith and Wesson revolvers. Maar als ik ze zonder de clips in mijn 1950 Smith and Wesson revolver probeer te gebruiken, vallen ze voorbij de stap en zullen ze niet afgaan. Ze afvuren met de clips werkt, dus ik weet dat het pistool werkt. Het gebruik van fabrieksmunitie zonder de clips werkt, dus ik weet dat de stap er is. Maar mijn herlaadbeurten werken NIET in DIT pistool, zonder moon clips. Het enige wat ik kan bedenken is dat de kamers van DIT pistool de maximale grootte hebben.

Save
#25 ·
Ik had gisteren een leuke ervaring in mijn plaatselijke winkel. Een man kwam binnen met drie stukken afgevuurd .223 messing. Alle drie hadden de primers een beetje teruggeblazen en één was ongeveer 1/4" voor de kop gespleten.
Hij zei dat dit de eerste drie patronen waren die hij had afgevuurd in zijn gloednieuwe Marlin-geweer. De man achter de balie bleef maar zeggen dat de enige oorzaak daarvan overladen munitie kon zijn. Ik vroeg hem of hij het opnieuw had geladen, en dat had hij niet. Het was fabrieks munitie van twee verschillende fabrikanten (Remington en Winchester).
Ik vertelde hem dat het een headspace-probleem was. Toen besloot de winkeleigenaar om een van de mannen te bellen die hij kende bij het Remington service center in Illinois (de winkeleigenaar was vroeger een vertegenwoordiger voor Remington). De telefoongesprek bevestigde wat ik hem vertelde, en dat geweer gaat terug om opnieuw van een loop te worden voorzien.
Voordat ik headspace noemde, hadden de mannen in de winkel de man er bijna van overtuigd om naar huis te gaan en het te proberen met wat Federal munitie. :rolleyes: Hoewel ik nu een paar verschillende herlaad handleidingen heb gelezen, was het deze thread die me oorspronkelijk over headspace leerde. Dus onze discussies hier zijn nuttig voor de veiligheid, zelfs van schutters die nog nooit van TFF hebben gehoord. :)

#26 ·
Headspace is de speling in je kamer tussen je hulzenbodem en de grendel. Het kan op verschillende manieren worden gemeten, en er is een ander verhaal voor elk type patroon. Enkele van de meest populaire patronen zijn randpatronen, niet-randpatronen en gordelpatronen. Hier is een goed artikel (ik heb het geschreven) dat headspace uitlegt.

Headspace begrijpen

Headspace is anders voor iemand die een loop installeert, en speciale go/no-go gauges zijn nodig. Kamer-speling (bij de schouder) is ook belangrijk voor schutters die kwalitatief hoogwaardige handloads willen maken. De herlader gebruikt echter andere gereedschappen om de kamer-speling te meten die zijn ladingen in zijn specifieke kamer hebben.

- Larry

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.