The Firearms Forum banner
Status
Not open for further replies.
81 - 91 of 91 Posts
Oude draad, maar ik ben hier nieuw. Laat me wat maĂŻzena in de mix gooien. Ik laad voor vijf M1-geweren (onder andere). USGI-specificatie munitie is 0,006" langer dan de kortste kamer en is 0,006" korter dan de langste kamer.

Dus een M1 zal lange patronen forceren. Wanneer ik herlaad, zet ik de schouder nooit terug. Ik stel de kalibreer die, standaard RCBS, zo in dat de huls wordt gekalibreerd naar wat wordt aangeduid als "gedeeltelijk kalibreren". Ik plaats een dubbeltje tussen de hulzenhouder en de kalibreer die. De schouder wordt vuurgevormd naar de kamer (minder terugvering), maar de body van de huls wordt gekalibreerd tot binnen 0,0001" van waar hij zou zijn als hij over de volledige lengte zou worden gekalibreerd. Je krijgt in feite geen headspace. Je hulzen gaan langer mee dan wanneer je de schouder terugzet.

Iemand vroeg of hulzen op lengte moeten worden getrimd. Als je headspace hebt, zullen je hulzen groeien. Als je de huls te lang laat worden zonder hem terug te trimmen tot de juiste lengte, kan het uiteinde van het messing zo ver groeien dat de huls voorbij de lead uitsteekt en bekneld kan raken tussen de kogel en de boring van de loop. Dit zal een dag en een wapen in een mum van tijd verpesten.

Ja, ik weet het, oud! Maar lees alleen de eerste paar berichten en de OP heeft geweldig werk geleverd. Iets wat ik in een paar berichten las, was van een 63-jarige man die niets wist over het gehoor, of wat het hoofd werd genoemd. Ik zie veel mensen vragen stellen over geweren en vooral patronen die niet weten hoe de dingen heten waar ze het over hebben. Het lijkt erop dat de meesten aannemen waar ze het over hebben, meestal correct, en gewoon verder gaan. Ik denk dat dat hen een slechte dienst bewijst. Het probleem is dat ze onwetend zijn, en dat zijn ze, en een andere persoon met hetzelfde probleem raakt verdwaald totdat hij/zij erachter komt waarover wordt gesproken. Ik herinner me dat een man het over zijn nieuwe herlaadbeurten had en zei: "De kogel laadt niet". Hij had het over zijn hulzen, maar noemde ze kogels. Verbazingwekkend hoeveel mensen munitie daadwerkelijk kogels noemen. Als de eerste man geladen munitie kogels noemt, moet ik denken dat hij nooit de instructies in een handleiding heeft gelezen! Een andere man noemde dat hij de handleiding had gelezen en hij had gelijk. Ik heb verschillende handleidingen en heb ze al jaren niet meer gelezen, maar voor zover ik me herinner, zeggen ze allemaal zo ongeveer hetzelfde over herladen, maar op verschillende manieren! Het kopen van verschillende handleidingen zou verwarrend zijn voor iemand die nieuw is en ik raad altijd aan om een handleiding te kopen voor het merk kogel dat iemand gaat gebruiken en daarbij te blijven totdat ze goed zijn, wat soms even duurt. Maar leer één manier en als je het hebt, kun je leren experimenteren! Ik kan elke handleiding die ik heb gebruiken voor iemands kogel door gewoon laag te beginnen en omhoog te werken en te letten op druksignalen, net als bij het gebruik van de handleiding van de fabrikant. Veel mensen begrijpen dat niet, zelfs sommige van de ervaren laders niet. Ik denk dat het nodig is om dit punt te bereiken door te leren hoe de dingen correct worden genoemd.

Ik zie dat "headspace" briljant werd uitgelegd in de 2e post in 2010 - maar toch, hier zijn we!!!

Save
Headspace is de afstand van de bodem van de patroonhuls tot het patroongat. Als er niet genoeg ruimte is, functioneert het pistool niet. De grendel sluit niet, of (in het geval van een revolver) draait de cilinder niet helemaal. Dit is "te weinig headspace".

Wanneer de patroon wordt afgevuurd, voordat de kogel begint te bewegen (denk aan de wet van traagheid - wat in rust is, heeft de neiging om in rust te blijven, en hoe meer massa het heeft, hoe moeilijker het is om in beweging te zetten) zet de lichtere messing huls eerst uit totdat deze de kamerwand raakt, en dan wordt deze naar achteren geslagen totdat deze de grendel raakt (of, in het geval van een revolver, het terugslagschild). Zodra dat is gebeurd, kan de huls niet meer bewegen, en het enige dat kan bewegen is de kogel, dus die begint eindelijk naar voren te bewegen. Als de afstand tussen de bodem en de grendel (of terugslagschild) te groot is (dit wordt aangeduid als overmatige headspace), moet de huls verder gaan voordat deze stopt, waardoor deze meer snelheid en meer druk kan opbouwen voordat deze inslaat, wat schade aan het pistool kan veroorzaken. Ook, als de headspace overmatig is, is de slagpin mogelijk niet lang genoeg om de primer te laten ontbranden, en heb je misfires.

Patronen "headspacen" in verschillende gebieden, afhankelijk van het ontwerp van de patroon.

Patronen met rand headspacen op de rand. Daarom kun je zowel 38 als 357 gebruiken in een 357 revolver. Dat de 38's korter zijn, maakt niet uit, aangezien de rand op dezelfde plek zit op beide patronen.

Patronen met riem magnum headspacen op de riem. Ze werken hetzelfde als een patroon met rand, in die zin dat het niet veel uitmaakt als de huls iets te kort is, aangezien de riem altijd op dezelfde plek zit.

Patronen zonder hals headspacen op de schouder. Net als bij de patronen met riem, maakt het niet veel uit als de totale lengte iets te kort is, zolang de schouder niet naar voren is geblazen of naar achteren is geduwd.

De laatste groep zijn de rechtwandige patronen zonder rand. Ze headspacen op de mond. 45 ACP, 9mm, 40 S&W, etc. Als je in de kamer van de meeste moderne pistoolpatronen kijkt, zie je daar een klein "stapje". Dit geeft de hulsmond ergens om te zitten. Zonder dat zou de hele patroon door de kamer kunnen vallen. Omdat ze op de mond headspacen, is de totale lengte van de patroon cruciaal. Te lang en de grendel sluit niet (te weinig headspace) en te kort en de patroon gaat te ver naar voren in de kamer (overmatige headspace).

Sommige van de oudere revolvers hebben deze stap er niet in. De cilinder is recht doorgeboord. Er is geen behoefte aan de stap, omdat ze op de rand headspacen. De meeste moderne revolvers hebben deze stap echter wel, maar het is meer een veiligheidskwestie dan voor headspace. De stap staat niet toe dat je een 357 in een 38 special chambert. Zonder de stap zou er een kunnen passen, met desastreuze gevolgen.
Bedankt, duidelijk, beknopt en grondig. Goed gedaan.

Headspace is de afstand van de kop van de patroon tot de voorkant van de bout
De afstand tussen de boutkop en de hulsbodem wordt 'speling' genoemd. De afstand tussen het datumvlak en de boutkop is 'headspace'; de meeste herladers hebben problemen met datums. Ze kunnen een datumvlak niet zien, in de oude tijd werd het een lijn genoemd, het kostte me jaren om een ​​paar herladers ervan te overtuigen dat de datum geen lijn was, maar een rond gat. De 30/06 datum is 0,375" in diameter.
Ik zie dat "headspace" briljant werd uitgelegd in de 2e post in 2010 - en toch zijn we hier!!!
Toen bedachten ze het gewoon.
F. Guffey

81 - 91 of 91 Posts
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.